Wat is er nu eigenlijk zo leuk aan het lesgeven?
16179
post-template-default,single,single-post,postid-16179,single-format-standard,bridge-core-2.0.9,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-20.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Wat is er nu eigenlijk zo leuk aan het lesgeven?

Het is eindelijk zo ver, het is oktober 2012 en Rijschool In Control is van start gegaan! Na weken van voorbereidingen zijn we blij dat het bedrijf staat. Hier kun je het interview lezen met eigenaar Frank-Jan. Hij vertelt hoe hij rijinstructeur is geworden en wat hij leuk vindt aan het lesgeven. En uiteindelijk beantwoordt hij ook de vraag, wie beter rijdt, mannen of vrouwen.

Hoe ben je rijinstructeur geworden?

Op mijn 18e heb ik mijn auto- en motorrijbewijs gehaald bij rijschool Actief in Middelburg. Ik ben met het bedrijf in contact gebleven doordat ik als bijbaantje na school motoren waste bij Actief. Zo zag ik hoe het eraan toeging in een rijschool en later bood de eigenaar, Jos, mij een baan aan als rijinstructeur. In eerste instantie was ik niet zo enthousiast, ik had zelf pas net mijn rijbewijs. Maar uiteindelijk ben ik toch met de opleiding begonnen en dit beviel erg goed. Vervolgens heb ik drie jaar als franchise rijinstructeur gewerkt voor deze rijschool.

Waarom heb je besloten om in Breda te gaan?

Ik ben in Breda geboren en op mijn 15e met mijn ouders verhuisd naar Middelburg. Na 9 jaar daar gewoond te hebben, wilde ik graag weer terug naar Brabant. Tussentijds heb ik nog een half jaar rondgereisd in Australië. Toen besloot ik niet terug te gaan naar Middelburg, maar naar Breda. Daar heb ik me weer aangesloten bij een franchise rijschool, waar ik twee jaar voor heb gewerkt.

Na een aantal jaar als franchise gewerkt te hebben, hoe kwam het dat je nu voor jezelf wilde beginnen?

In de laatste vijf jaar heb ik veel ervaring opgedaan als rijinstructeur. Ik zie het als uitdaging om nu voor mijzelf te beginnen en de rijschool naar eigen inzicht te vormen. Doordat er veel nieuwe klanten komen via leerlingen en oud leerlingen werd het tijd voor deze beslissing.

Wat vind je het leukste aan het lesgeven?

Je ziet leerlingen instappen met zenuwen, niet echt wetend wat hun te wachten staat. Stap voor stap werk je samen aan de bediening van het voertuig, om vervolgens steeds meer mee te gaan doen met de rest van het verkeer. Iedere leerling heeft zijn eigen verhaal en struikelblokken. Het is dan ook iedere keer weer een uitdaging om ze hierdoorheen te helpen om uiteindelijk volledig in control aan het verkeer deel te nemen.

Wat vind je lastiger?

Het is soms lastig om minder gemotiveerde leerlingen uit te dagen. Je moet zelf iets willen, ik kan en wil je graag helpen als de motivatie er maar is. Niet iedereen houdt van autorijden, het is dan juist een uitdaging om mensen te motiveren en enthousiast te maken.

Wie rijden er nu beter, mannen of vrouwen?

Gemiddeld genomen zijn mannen iets handiger, maar doordat vrouwen vaak beter luisteren voordat ze wat doen is het resultaat vaak netter.

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Klanttevredenheid staat boven aan. Iedereen wil in één keer slagen en het liefst met zo min mogelijk lessen. Dit is dan ook het doel voor mij waarbij veiligheid en kwaliteit voorop staat. Verder heb ik niet de ambitie om een grote rijschool te worden, maar motorrijles gaan geven is nog wel een droom.